ΈΧΟΥΝ ΜΕΛΛΟΝ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ;
Του Άθου Ελευθερίου
Γενικού Γραμματέα
ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ – ΠΕΟ
Συμπληρώνεται σύντομα η δεκαετία του νέου συστήματος των Δημόσιων Μεταφορών με τη λήξη των συμβάσεων που τέθηκαν σε ισχύ τον Ιούλιο του 2010. Με βάση εκείνη την απόφαση δεκάδες μικρές και περιφερειακές εταιρείες, ουσιαστικά συγχωνεύτηκαν σε 5 επαρχιακές εταιρείες και μια για τις υπεραστικές διαδρομές. Σήμερα μπορούμε να εκτιμήσουμε τα αποτελέσματα και το βαθμό στον οποίο εκπληρώθηκαν οι αρχικοί στόχοι του νέου συστήματος.
Με την έναρξη του, δίνονταν από όλους τους αρμόδιους διαβεβαιώσεις πως μετά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του και με την αναμενόμενη αύξηση της επιβατικής κίνησης, θα υπήρχε σταδιακή μείωση και τερματισμός της επιδότησης προς τις εταιρείες.
Τελικά φτάνουμε στο τέλος της 10ετίας, με ελάχιστες βελτιώσεις στο σύστημα, με μικρή αύξηση των επιβατών σε σχέση με τους σχεδιασμούς και με τα προβλήματα μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών και των εταιρειών Λεωφορείων, να παραμένουν τα ίδια όπως και με την έναρξη του νέου συστήματος. Ένα πολυδιαφημιζόμενο σύστημα που ουσιαστικά αντί να στηριχθεί αφέθηκε να καταρρεύσει.
Σήμερα λίγο πριν την έναρξη της νέας δεκαετίας των Δημόσιων Μεταφορών (05/07/2020 – 04/07/2030), επαναλαμβάνονται οι ίδιες διαβεβαιώσεις που δίνονταν από τους αρμόδιους και πριν 10 χρόνια. Θα μπορούσε κάποιος να αμφισβητήσει τις προθέσεις, όμως δεν θα ήταν ορθό. Όσοι πραγματικά ενδιαφέρονται για να πετύχουν οι σχεδιασμοί για να γίνει μέρος της ζωής μας το λεωφορείο, πρέπει να αναμένουμε την υλοποίηση τους και με θετική κριτική να παρεμβαίνουμε όταν θα υπάρχουν παρεκτροπές.
Η αύξηση των επιβατών στα λεωφορεία για να επιτευχθεί χρειάζεται πολιτική βούληση. Δεν αρκεί να τίθεται σαν στόχος η απόκτηση σύγχρονων Δημόσιων Μεταφορών. Χρειάζεται να ληφθούν μια σειρά από μέτρα για να στηριχθεί το λεωφορείο. Χρειάζονται σωστές υποδομές, προτεραιότητα στο λεωφορείο, λεωφορειολωρίδες, πάταξη της παράνομης στάθμευσης και αρκετά άλλα που αγγίζουν και το ιδιωτικό αυτοκίνητο. Πρέπει οι σχεδιασμοί να υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα και όχι μακροχρόνια, ανεξαρτήτως των αντιδράσεων που σίγουρα θα υπάρξουν. Τα οφέλη για τη μικρή μας κοινωνία θα είναι πάρα πολλά και πολύ αντιληπτά.
Σε αυτή τη μεταβατική περίοδο, που περνούμε από την πρώτη στη δεύτερη δεκαετία πρέπει οι αρμόδιοι να προσέξουν ούτως ώστε η μετάβαση να γίνει ομαλά. Σε διαφορετική περίπτωση οι μικρές βελτιώσεις που έγιναν θα εξανεμιστούν, με αποτέλεσμα να υπάρξει μεγάλο πισωγύρισμα.
Οι εργαζόμενοι και οι Συντεχνίες τους σε αυτό τον τομέα, έχουν επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια προειδοποιήσει για όλα αυτά, αναμένοντας έστω και την υστάτη να γίνουν έγκαιρα οι αναγκαίες ενέργειες και να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις πριν να είναι αργά.
Η ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ – ΠΕΟ, που συμπληρώνει φέτος 80 χρόνια ζωής, δράσης και προσφοράς προς τους εργαζόμενους των κλάδων της και ευρύτερα στην κοινωνία, διαβεβαιώνει πως θα συνεχίσει να παρακολουθεί όλα τα θέματα που αφορούν τις δημόσιες μεταφορές και ανάλογα θα παρεμβαίνει. Τόσο για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, όσο και για την ποιοτική αναβάθμιση του συστήματος και την ουσιαστική αύξηση των επιβατών.
Υστερόγραφο: Αμέσως μετά την έναρξη των εργασιών των 6 νέων εταιρειών το 2010 και με την έναρξη της οικονομικής κρίσης, αντί να βοηθηθούν τα Λεωφορεία όπως ήταν ο προγραμματισμός για να αυξήσουν τους επιβάτες τους, άρχισαν να γίνονται μελέτες για να εισαχθεί στην Κύπρο τραμ. Τώρα λίγο πριν την έναρξη της νέας δεκαετίας άρχισαν πάλι οι συζητήσεις για την εισαγωγή τραμ στην Κύπρο. Έχω την άποψη πως θα είναι για όλους φρονιμότερο να βοηθήσουμε να πετύχουν πρώτα οι στόχοι που τέθηκαν για βελτιώσεις και κίνητρα στα λεωφορεία, για να αυξηθούν οι επιβάτες που τα χρησιμοποιούν και μετά μπορούμε να ασχοληθούμε με τα τραμ, ίσως και με τους σιδηροδρόμους.
04/03/2020