Εκτύπωση

Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ

Μετά την κατάργηση της Επιτροπής Τιμών το 2002 άρχισε  να εφαρμόζεται η πολιτική των ελευθεροποιήσεων των Τιμών που εντάθηκε τα τελευταία χρόνια. Με τις ελευθεροποιήσεις υποστηρίζετο ότι θα λειτουργούσε ο ανταγωνισμός και η αγορά δε θα επέτρεπε αδικαιολόγητα ψηλές αυξήσεις, ένας ευσεβοποθισμός που σε αρκετές περιπτώσεις δεν επαληθεύτηκε.

 

Τα παραδείγματα αδικαιολόγητα ψηλών αυξήσεων στις τιμές των αρτοποιητικών προϊόντων, των γαλακτοκομικών, των κρεάτων και των καυσίμων ήταν χαρακτηριστικά. Όλες αυτές οι αυξήσεις επιδείνωσαν τη θέση του καταναλωτή.

 

Στο νέο αυτό περιβάλλον έχει καταστεί περισσότερο επιτακτική η προστασία του καταναλωτή, έχει καταστεί επιτακτική η διεκδίκηση από τους καταναλωτές των βασικών δικαιωμάτων τους.

 

Η ΠΕΟ ως συνδικαλιστικό κίνημα που ενώνει χιλιάδες εργαζόμενους που έχουν και την ιδιότητα του καταναλωτή ενδιαφέρεται και έχει στις προτεραιότητες της τα ζητήματα του καταναλωτή. Έχει δημιουργήσει ειδικό τμήμα το οποίο καταρτίζει ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης των εργαζομένων για τα δικαιώματα τις νομοθεσίες και τις υποχρεώσεις του καταναλωτή. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί 40 τέτοια σεμινάρια σε συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού τα οποία παρακολουθούσαν πέραν των 1400 ατόμων. Έχουμε εκδώσει τη μπροσούρα «Οδηγός για την προστασία του Καταναλωτή» και ειδικά φυλλάδια που διανεμήθηκαν σε χιλιάδες εργαζόμενους στους τόπους δουλειάς ενώ  η εφημερίδα της Οργάνωσης «Εργατικό Βήμα» πολύ συχνά ασχολείται με θέματα του Καταναλωτή.

 

Όπως είναι γνωστό, με πρωτοβουλία της ΠΕΟ, δημιουργήθηκε το Μέτωπο αγώνα για τη πάταξη της αισχροκέρδειας στο οποίο μετέχουν οι άλλες  βασικές συνδικαλιστικές οργανώσεις και 2 Σύνδεσμοι Καταναλωτών, σε μια προσπάθεια συντονισμού των ενεργειών τους για αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές. Σαν πρώτο βήμα εκπονήθηκε το γνωστό Σχέδιο Δράσης το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά μέτρων που αφορούν τις ενέργειες που πρέπει να προβούν οι ίδιες οι Οργανώσεις, αλλά και μέτρα που πρέπει να παρθούν από την πλευρά της Κυβέρνησης.

 

Ήδη μερικά από τα μέτρα βρίσκονται σε ισχύ, όπως η έκδοση φυλλαδίων η πραγματοποίηση συγκριτικών ερευνών αγοράς και η εκπαίδευση και ενημέρωση των καταναλωτών.

 

Θεωρούμε το τελευταίο, δηλαδή την εκπαίδευση, ενημέρωση και δημιουργία καταναλωτικής συνείδησης σαν πολύ σημαντικά. Ένας καταναλωτής ενημερωμένος πάνω στις βασικές νομοθεσίες, πάνω στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, ένας καταναλωτής που γνωρίζει που θα απευθυνθεί όταν διαπιστώνει παραβιάσεις της νομοθεσίας θα είναι σε θέση ανά πάσα στιγμή να επηρεάσει και να σταθεί φραγμός σε κάθε στρέβλωση της αγοράς, σε κάθε επιτήδειο που αισχροκερδεί ή προσφέρει ακατάλληλα προϊόντα. Δεν αμφιβάλλουμε ότι ο πιο πάνω στόχος είναι δύσκολος και χρειάζονται πολλές προσπάθειες να γίνουν τόσο από πλευράς των Οργανώσεων όσο και από πλευράς Κυβέρνησης.

 

Όπως είπαμε και πιο πάνω στα Μορφωτικά Προγράμματα της ΠΕΟ περιλαμβάνονται  σεμινάρια και διαλέξεις με θέμα την προστασία του Καταναλωτή και την αναγκαιότητα δημιουργίας καταναλωτικής συνείδησης. Από τα ήδη πραγματοποιηθέντα σεμινάρια φάνηκε πόσο ανημέρωτος είναι ο κόσμος, πόσο διψά να μάθει, πόσο αποφασισμένος είναι να διεκδικήσει τα δικαιώματα του. Η συζήτηση που γίνεται είναι άνευ προηγουμένου. Πολλοί παίρνουν το λόγο για να πουν τα προσωπικά τους παράπονα που για διάφορους λόγους δεν πήραν το δρόμο της διαλεύκανσης, να κάνουν προτάσεις, να εμπλακούν περισσότερο στα προβλήματα των καταναλωτών.

 

Όσο αφορά την κυβέρνηση, θα πρέπει να αναλάβει ενεργότερο ρόλο στα θέματα της ενημέρωσης και επιμόρφωσης του Καταναλωτή. Έχουμε εισηγηθεί όπως ειδικά προγράμματα για την προστασία του καταναλωτή πρέπει να εισαχθούν πάνω σε μόνιμη βάση στα σχολεία, γιατί απ’ εκεί ξεκινά η διαμόρφωση ενός σωστού και διεκδικητικού καταναλωτή. Προγράμματα για την προστασία του Καταναλωτή πρέπει να καθιερωθούν και στη κρατική ραδιοτηλεόραση.

 

Η νέα υπό το Δ. Χριστόφια διακυβέρνηση του τόπου έχει δεσμευτεί να εφαρμόσει για ολοκληρωμένη και συγκροτημένη πολιτική για τα ζητήματα που άπτονται του επιπέδου και της ποιότητα ζωής του πολίτη, που χαρακτηρίζεται από κοινωνική ευαισθησία και ανθρωπιά. Η ΠΕΟ έχει τονίσει ότι θα στηρίξει αυτή την πολιτική με στόχο να βελτιωθεί περαιτέρω η θέση του καταναλωτή στην κοινωνία.

 

Θέλουμε να επισημάνουμε μερικά ζητήματα στα οποία η νέα κυβέρνηση και ιδιαίτερα ο νέος Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα:

  •Θεωρούμε ότι η Υπηρεσία Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών που είναι αρμόδια για τις τιμές, την ποιότητα, την υγεία του καταναλωτή, είναι άμεσα υπεύθυνη για την εφαρμογή όλων των βασικών νομοθεσιών και κανονισμών, παρά τις βελτιώσεις που έγιναν εξακολουθεί να μην είναι στελεχωμένη επαρκώς. Αρα τα βήματα για βελτίωση της θέσης του καταναλωτή θα πρέπει να ξεκινήσουν από την άμεση στελέχωση της Υπηρεσίας ούτως ώστε αποτελεσματικά να διαδραματίζει το ρόλο που επωμίζεται.

•Η Συμβουλευτική Επιτροπή για θέματα Καταναλωτών που συστάθηκε το 1995 πρέπει να συνέρχεται σε πιο τακτά χρονικά διαστήματα αφού τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές είναι συνέχεια στην επικαιρότητα.

•Επαναφέρουμε την εισήγηση μας για δημιουργία Κεντρικού Φορέα Ελέγχου Ποιότητας γιατί θεωρούμε ότι οι κανονισμοί, οι διατάξεις, που αφορούν την υγεία του καταναλωτή είναι διάσπαρτοι ανάμεσα σε 4-5 υπηρεσίες διαφόρων υπουργείων, οι οποίες λειτουργούν ανεξέλεγκτα και χωρίς συντονισμό.

•Εκτιμούμε ότι η εκπαίδευση των καταναλωτών είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός καταναλωτή που να μπορεί να αντιπροσωπεύεται και να διεκδικεί τα βασικά δικαιώματα του.

Ειδικά προγράμματα για την προστασία του καταναλωτή πρέπει να εισαχθούν στα σχολεία ενώ το ίδιο το κράτος μέσω του Ρ.Ι.Κ. θα πρέπει να καθιερώσει πάνω σε μόνιμη βάση τέτοια προγράμματα.

 

Ο καταναλωτής πρέπει να βοηθήσει με την σειρά του τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα καταγγέλλοντας τις παραβιάσεις αυθαίρετων αυξήσεων, τιμών, προτύπων, ή κανονισμών, ώστε να προσάπτονται κατηγορίες στους παραβάτες.

  •Το συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να συμμετέχει στην Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού που είναι επιφορτισμένη με την εφαρμογή της πολύ σημαντικής νομοθεσίας για την Προστασία του Ανταγωνισμού. Επισημαίνουμε ότι αυτή η Επιτροπή  παρόλο που έχει στελεχωθεί με προσοντούχο και επαρκές προσωπικό ακόμη  δε διαδραματίζει το πολύ σοβαρό ρόλο που επωμίζεται.

•Να επισπευσθεί η ψήφιση του νομοσχεδίου «Ο Περί Εξώδικης Διευθέτησης των Καταναλωτικών απαιτήσεων με την παραπομπή τους σε Διαιτησία νόμος του 2005», για να διευθετούνται τα παράπονα και οι καταγγελίες των καταναλωτών γρήγορα και αποτελεσματικά.

•Να επισπευσθούν οι διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους Φορείς και Οργανισμούς που άρχισαν επί προηγούμενης κυβέρνησης για τον Έλεγχο Τιμών στις λεγόμενες «κλειστές αγορές» όπου η αισχροκέρδεια σε βάρος του καταναλωτή οργιάζει.

•Θεωρούμε ότι τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους παραβάτες της νομοθεσίας, ή των κανονισμών είναι πολύ χαμηλά και δεν αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα καταπολέμησης των παραβιάσεων, γι’ αυτό επιβάλλεται η αύξηση των.

Όσον αφορά τις τιμές των καυσίμων, θέλουμε να τονίσουμε ότι ο καθορισμός και ο έλεγχος των καυσίμων διέπεται από μια διαδικασία που δεν είναι διαφανής. Kανένας δεν γνωρίζει εάν το ύψος των τιμών που καθορίζουν οι εταιρείες είναι δικαιολογημένο. H Συμβουλευτική Επιτροπή, που συνέρχεται και εξετάζει το θέμα, δεν δημοσιοποιεί τα στοιχεία που έχει μπροστά της, για να μάθει ο κόσμος εάν οι νέες τιμές δικαιολογούνταν ή όχι. Kαι αναφερόμαστε στις τιμές εισαγωγής πετρελαιοειδών και το χρονικό διάστημα που έγιναν, στην ισοτιμία του δολαρίου με το ευρώ τη συγκεκριμένη στιγμή στα αποθεματικά των εταιρειών, στα κόστα και στους λογαριασμούς των εταιρειών.

 

Όλα αυτά τα στοιχεία έπρεπε να δίνονται στη δημοσιότητα, γιατί εύλογα ο καταναλωτής έχει σοβαρές αμφιβολίες για τις αυξήσεις ή τις μειώσεις  που επιβάλλονται. Για παράδειγμα οι τιμές του πετρελαίου διεθνώς έχουν μειωθεί από 145 δολάρια το βαρέλι τον περασμένο Αύγουστο, σε 65 δολάρια σήμερα (165% μείωση). Στην Κύπρο οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν μόνο κατά 25%!! Γι’αυτό ο καταναλωτής διαμαρτύρεται και περιμένει από τους αρμόδιους να παρέμβουν  ούτως ώστε να υπάρξουν μειώσεις που να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

 

Λευκωσία 17.11.2008

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου 2012 08:39
.
FaceBook  Twitter  

Ενημερωτικό Δελτίο

Εγγραφείτε τώρα για άμεση ενημέρωση μέσω e-mail



Τελευταία Νέα

You are here:   ΑρχικήΔΟΜΗ - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΓΡΑΦΕΙΑ - ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
ΠΕΟ ΜΕΝΟΥ