Εκτύπωση

 

Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΩΡΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ, ΑΠΟ 90 ΩΡΕΣ ΤΟ 1950 ΣΤΙΣ 38 ΩΡΕΣ ΤΟ 2010.

 

Του Άθου Ελευθερίου

Γ.Γ. ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ-ΠΕΟ

 

Το 2010 συμπληρώνονται 70 χρόνια από την ίδρυση των πρώτων Συντεχνιών στους κλάδους των Μεταφορών, της Γεωργίας και των Λιμενεργατών.  Αυτό το σημαντικό γεγονός για τους εργαζομένους θα τιμηθεί με απόφαση της Συντεχνίας Εργατοϋπαλλήλων Γεωργίας, Δασών, Μεταφορών, Λιμενεργατών, Ναυτεργατών και Συναφών Επαγγελμάτων Κύπρο ΠΕΟ (ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ – ΠΕΟ) με κάθε λαμπρότητα, με αποκορύφωμα το Έκτακτο Παγκύπριο Συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στις 7 Οκτωβρίου 2010.

 

 

Μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια η ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ – ΠΕΟ και τα στελέχη της με διάφορους τρόπους θα ενημερώσουν τους εργαζόμενους των κλάδων τους, για τους αγώνες των πρωτοπόρων οργανωμένων εργαζομένων και τις επιτυχίες τους.

 

 

Στοιχεία γι’ αυτούς τους αγώνες υπάρχουν αρκετά στο αρχείο της Συντεχνίας, που είναι και η σημαντικότερη πηγή των πληροφοριών μας.

 

 

Με απόφαση της Συντεχνίας ετοιμάστηκε σχετικό φυλλάδιο, που θα δοθεί σε όλους τους εργαζομένους των κλάδων που καλύπτει η Συντεχνία.  Αποφασίστηκε επίσης όπως με άρθρα ενημερώσουμε ευρύτερα τους εργαζομένους μέσων των ΜΜΕ, για τις συνθήκες μέσα στις οποίες διεξήγαμε τους αγώνες της η Συντεχνίας μας.

 

 

Σ’ αυτό το άρθρο θα ενημερώσουμε για τις συνθήκες εργασίας και τους αγώνες της Συντεχνίας για οργάνωση και μείωση των ωρών εργασίας των εργαζομένων στις Μεταφορές.

 

 

Το 1940 όπως και τα επόμενα χρόνια, ήταν πολύ δύσκολα για την οργάνωση των εργαζομένων, λόγω της μεγάλης αντίδρασης των εργοδοτών και της κυβέρνησης.  Δυσκολίες υπήρχαν επίσης και στους ίδιους τους εργαζόμενους που ήταν αδιάφοροι και δύσκολα κατανοούσαν τη σημασία της οργάνωσης τους.

 

 

Σταδιακά οργανώθηκε ένας σημαντικός αριθμός εργαζομένων, οι οποίοι αγωνίστηκαν και πέτυχαν σημαντικά ωφελήματα και δικαιώματα, με σημαντικότερο αυτό της οργάνωσης.

 

 

Τη δεκαετία του 1940 – 1950, ωράριο δεν υπήρχε.  Οι οδηγοί εργάζονταν 70 – 90 ώρες την εβδομάδα και εκτελούσαν και αχθοφορική εργασία.

 

 

Υπενθυμίζουμε πως τότε δεν υπήρχαν μηχανήματα και όλη η δουλειά διεξαγόταν με τα χέρια, όπως είναι το φόρτωμα του άμμου, του τσιακιλιού, του τσιμέντου και άλλων εμπορευμάτων.

 

 

Οι εβδομαδιαίες απολαβές τους για εργασία 7 ημερών, δηλαδή από Δευτέρα μέχρι Κυριακή, κυμαίνονταν μεταξύ £2 και £3.  Κανένα άλλο ωφέλημα δεν είχαν.  Ούτε άδειες ανάπαυσης, ούτε αργίες, ούτε φιλοδώρημα και Ταμείο Προνοίας.

 

 

Με τους αγώνες της η Συντεχνία κατάφερε σε πρώτο στάδιο να υπάρξει νομοθεσία το 1955, που καθόριζε 11 ώρες δουλειά την ημέρα και από τη δεκαετία του 1960, ξεκίνησε να εφαρμόζεται το 9ωρο στις επιχειρήσεις που ήταν οργανωμένες.

 

 

Σταδιακά μέσα από τις συλλογικές συμβάσεις άρχισαν να καλύπτονται οι μισθοί, οι ετήσιες αυξήσεις με το τιμαριθμικό επίδομα, ετήσιες άδειες με πληρωμή, αργίες με πληρωμή, Ταμείο Προνοίας, φιλοδώρημα και άλλα ωφελήματα.

 

 

Σήμερα στις επιχειρήσεις των Μεταφορών που είναι οργανωμένες, οι εργαζόμενοι, απολαμβάνουν πενθήμερη εργασία με 38 – 44 ώρες εργασία, 20 – 25 μέρες ετήσια άδεια ανάπαυσης, 14 – 16 αργίες με πληρωμή, Ταμείο Προνοίας με εισφορές μέχρι 10%, 13ο και 14ο μισθό, κάλυψη από τα Ταμεία ευημερίας, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και άλλα.  Τα ωφελήματα και οι όροι εργασίας διαφέρουν λόγω των ξεχωριστών συμβάσεων σε κάθε επιχείρηση.

 

Σ’ αυτό τον κλάδο υπάρχουν όμως και αρκετοί οδηγοί σε εταιρείες Μεταφορών που είναι ανοργάνωτοι.  Αυτοί οι εργαζόμενοι κατά κανόνα απολαμβάνουν χαμηλότερα ωφελήματα και έχουν δυσμενέστερους όρους εργασίας.

 

 

 

Αυτός ο κλάδος πάντοτε μειονεκτούσε σε μισθούς και ωφελήματα, σε σχέση με τους εργαζόμενους άλλων κλάδων.  Αυτό ισχύει μέχρι και σήμερα.  Παρόλο ότι υπήρξαν σταδιακά σημαντικές βελτιώσεις, εντούτοις χρειάζονται να γίνουν ακόμα αρκετά, τα οποία είναι στους στόχους της Συντεχνίας.  Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση τους είναι η οργάνωση και η ενότητα των εργαζομένων του  κλάδου. 

 

 

Εκ μέρους της ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ διαβεβαιώνουμε πως θα συνεχιστούν οι αγώνες μαζί με όλους τους εργαζόμενους, για την περιφρούρηση αυτών που κερδίθηκαν μέχρι σήμερα, καθώς και η περαιτέρω επέκταση τους.  Στόχος παραμένει η ανάλογη εξίσωση των μισθών, των όρων εργασίας και ωφελημάτων, στον κλάδο των Μεταφορών, όπως και στους άλλους κλάδους της οικονομίας.

.
FaceBook  Twitter  

ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ ΠΕΟ 2019

Τελευταία Νέα

You are here:   ΑρχικήΔΟΜΗ - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣΥΝΤΕΧΝΙΕΣ ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΕΚΤΑΚΤΟ ΠΑΓΚΥΠΡΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ 70 ΧΡΟΝΑ 07/10/2010ΑΡΘΡΑΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΩΡΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ, ΑΠΟ 90 ΩΡΕΣ ΤΟ 1950 ΣΤΙΣ 38 ΩΡΕΣ ΤΟ 2010.
ΠΕΟ ΜΕΝΟΥ