Εκτύπωση

ΑΝΤΗΣ ΚΑΝΑΚΗΣ Ο ΠΟΙΗΤΗΣ

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Σύντομο Βιογραφικό

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Όνομα: Ανδρέα Κουκουμά Ψευδώνυμο: Άντης Κανάκη Τόπος και ημερομηνία γέννησης: το 1946 στο κατεχόμενο χωριό Αγκαστίνα, στην Αμμόχωστο. Σπουδές: Ιστορικές Επιστήμες στη Μόσχα.

 

Διάφορα: ο Ανδρέας Κουκουμάς συμμετείχε ενεργά και στον πολιτικό τομέα, με ένα πολύ σημαντικό και βαρύ κοινωνικοπολιτικό έργο στο ενεργητικό του.

 

Διετέλεσε Γραμματέας της ΕΔΟΝ Αμμοχώστου από το 1973 μέχρι και το 1976, Υπηρέτησε τη θέση του Γραμματέα του Κεντρικού Μορφωτικού Γραφείου της ΠΕΟ και υπήρξε μέλος του Εκτελεστικού Γραφείου της Ομοσπονδίας από το 1976 μέχρι το 2006,Την περίοδο από το 1986 μέχρι το 1991, εκλέχθηκε ο πρώτος Δήμαρχος Λατσιών, Το 1986  μέχρι το 1996 εκλέχθηκε βουλευτής Αμμοχώστου στο Συνδυασμό ΑΚΕΛ – Αριστεράς Ν.Δ, Διετέλεσε Πάρεδρος του Δικαστηρίου Εργατικών Διαφορών για 10 χρόνια,  Διετέλεσε μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Υπήρξε μέλος του Συμβουλίου Αρχής Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού, επίσης υπήρξε μέλος του Συμβουλίου του Θ.Ο.Κ..

Υπήρξε επίσης μέλος σε πολλά άλλα συμβούλια και επιτροπές κοινωνικού, εκπαιδευτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα.

--------------------------------------------------------------------------------

Έργα:

--------------------------------------------------------------------------------

Ο κ. Κουκουμάς ασχολείται με τη λογοτεχνία από τα μαθητικά του χρόνια και έχει δημοσιεύσει σε διάφορα περιοδικά και εφημερίδες ποιήματα, λογοτεχνικά, ιστορικά άρθρα και θεατρικές κριτικές. Εξέδωσε 13 ποιητικές συλλογές, μια συλλογή διηγημάτων και μια ειδική μελέτη για τον τούρκο Ναζίμ Χικμέτ. Ποιήματα και διηγήματά του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και έχουν συμπεριληφθεί σε πολλές ανθολογίες ποίησης και διηγήματος στην Κύπρο και στο εξωτερικό. Επίσης, βραβεύτηκε για την ποιητική του συλλογή Μνήμη και Συνείδηση, το 1977. Ακόμη, βιβλιοκριτικές του έχουν δημοσιευτεί σε γνωστά λογοτεχνικά περιοδικά της Κύπρου.

 

Ο Αντώνης Κανάκης, έχει εκδώσει αρκετά μεγάλο λογοτεχνικό και ποιητικό έργο.

 

Ποίηση:

 

 Στη ματωμένη Κύπρο, (1975)

 

 Μνήμη και Συνείδηση, (1977)

 

 Γράφοντας Ιστορία , (1978)

 

Το καράβι, (1980)

 

 Συνεχίζουμε, (1982)

 

 Αναδρομική αντανάκλαση, (1985)

 

 Μεσαρίτικα Μοτίβα, (1992)

 

 Πράξη Αφαίρεση, (1995)

 

 Χωρίς το Αν, (1997)

 

 Φωτεινή γραμμή, (2000)

 

 Χωρίς ομπρέλα, (2004)

 

 

 

·  Ποιήματα αγάπης και οδύνης (στα Ελληνικά και Αγγλικά), (2005)

 

13η Παρουσία, (2008)

 

 

 

Πεζογραφία:

 

Η ρίζα (διηγήματα), (1986)

 

Μελέτες:

 

 Ναζίμ Χικμέτ (Ο οραματιστής, αγωνιστής, διεθνιστής ποιητής 100 χρόνια από τη γέννησή του), (2002)

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Συνοπτικά Σχόλια από τις κριτικές που έχει λάβει ο ποιητής Άντης Κανάκης.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Στην παρουσίαση των βιβλίων του παραθέτουμε εκτενώς αυτές και άλλες κριτικές.

 

Σας καλούμε να επισκεφτείτε την σελίδα κάθε έργου του. Πιστεύουμε ότι θα βρείτε ενδιαφέροντα στοιχεία.

 

 

 

Μεσαρίτικα κι άλλα μοτίβα, (1992)

 

 

 

Στη συλλογή αυτή ο ποιητής παρουσιάζει μπροστά στο αναγνωστικό κοινό του τις αναμνήσεις του από την κατεχόμενη πατρίδα του. Απλώνει μπροστά στα μάτια μας τον κάμπο, τις ομορφιές και τις ζεστές στιγμές που έζησε στον μαρτυρικό σήμερα τόπο. Με ύφος μεστό, νοσταλγικό, μας ταξιδεύει μέσα από τις λέξεις, τους στίχους και τις θύμησες από την Αγκαστίνα, τον γενέθλιο χώρο του και την Μεσαορία, σχεδιάζει στις ψυχές μας την αγάπη του για τον χώρο του και όλα αυτά δοσμένα μέσα από μια ποιητική και φιλοσοφική ματιά. Θίγει επίσης θέματα πριν και μετά την εισβολή του 1974 όπως θέματα συμβίωσης με τους Τουρκοκυπρίους πριν την εισβολή.

 

 

 

Σχολιάζει ο φιλόλογος Γιώργος Κιτρομηλίδης, στον πρόλογο του βιβλίου Μεσαρίτικα κι άλλα μοτίβα:

 

« Ο άσβεστος πόθος για επιστροφή αποτελεί το κυρίαρχο, το πλέον ζωντανό, έντονο στοιχείο της ποιητικής συλλογής...»

 

 

 

« Τα “άλλα, μοτίβα” που εμφανίζονται σαν μια προσθήκη στον κύριο κορμό της συλλογής, αποτελούν ένα διάνθισμα από τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς που γυροφέρνουν τον ποιητή, δοσμένες όμως μ’ ένα ύφος προσωπικό, μ’ έντονα τα στοιχεία της φιλοσοφικής διάθεσης.»

 

 

 

« Τα Μεσαρίτικα κι άλλα μοτίβα είναι ένα βιβλίο πλημμυρισμένο από την αγάπη του ποιητή για τα μέρη που γεννήθηκε, μεγάλωσε, έζησε, τα μέρη με τα οποία συνδέθηκε και στα οποία ανήκει αναπόσπαστα.»

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Συνεχίζουμε, (1982)

 

 

 

Στη συλλογή αυτή ο ποιητής, εμφανώς καλύτερος από τα προηγούμενα έργα του τόσο από τεχνικής άποψης όσο και ύφους, μας παρουσιάζει μια δουλειά κοντά στο τέλειο. Πιο δυναμικός και σίγουρος για αυτά που θέλει να μεταδώσει στο κοινό, μας βάζει περίτεχνα στους προβληματισμούς του. Η απέριττη λιτότητα που χαρακτηρίζει το Συνεχίζουμε, βοηθά τους προβληματισμούς του ποιητή να φτάσουν πιο εύκολα στον στόχο και η απλότητα στη φόρμα και στην έκφραση αποκρυσταλλώνουν την σκέψη του ποιητή. Είναι σίγουρα ένα έργο της ώριμης περιόδου του Κανάκη.

 

 

 

Σχολιάζει ο Κώστας Γραικός:

 

 

 

«Κύριο μέσο στην έκφρασή του, τώρα, είναι ο σαρκασμός για την καθεστηκυίας τάξη και την απανθρωπιά, που επέβαλε στις καθημερινές μας σχέσεις... Πολλά ποιήματά του αποτελούν μια τομή στην κοινωνία μας και μαρτυρούν την περιφρόνηση στον άνθρωπο σαν ιδιαίτερη μονάδα...».

 

 

 

«Στο Συνεχίζουμε, ο Κανάκης μας δίνει μια ποίηση ζωντανή, δυναμική, γεμάτη λυρισμό, Κύπρο κι αισιοδοξία. Έχει απαλλαγεί οριστικά από τη μελαγχολική διάθεση που του επέβαλαν η αβεβαιότητα των καιρών και οι εξελίξεις και γίνεται πιο μαχητικός... ήταν μια επιβεβλημένη ανάγκη για ένα δημιουργό του ύψους του Κανάκη, γιατί ο αγώνας δεν επιτρέπει τίποτα έξω από την πίστη στις δυνάμεις μας.»

 

 

 

«Οι λέξεις του κοφτές, κάθε μια με το δικό της βάρος στο στόχο, καρφώνονται στη ψυχή, προβληματίζουν, αλλά και προσφέρουν πλήρη αισθητική ικανοποίηση.»

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

13η Παρουσία, (2008)

 

 

 

Με τη συλλογή 13η Παρουσία, ο Άντης Κανάκης κάνει την 13η εμφάνισή του στα λογοτεχνικά δρώμενα της Κύπρου. Στη συλλογή είναι εμφανές το ερωτικό στοιχείο σε πολλές διαστάσεις, όπως και το θέμα της αγάπης και της φθοράς. Παρόλα αυτά, η συλλογή δεν περιορίζεται μόνο σε αυτά , έχει ποικίλα θέματα, θέματα από την καθημερινότητα, απλά και ασήμαντα πολλές φορές για το γυμνό μάτι ενός ανθρώπου. Και πάλι όμως το ερωτικό στοιχείο εμφανώς υπερισχύει και ρίχνει την σκιά του παντού. Κάποια ποιήματα της συλλογής έχουν γραφτεί από τον ποιητή ενώ βρισκόταν στη Μόσχα.

 

 

 

Σχόλια από το λογοτεχνικό περιοδικό Νέα Εποχή, από το άρθρο του Άντη Π. Χατζηοδυσσέως:

 

 

 

«Οι στίχοι του είναι με τέτοιο τρόπο διαταγμένοι που οι λέξεις εκφέρονται κοφτές σαν πυροβολισμοί βολή κατά βολή και επιτυγχάνουν τον στόχο τους που είναι η ψυχή και η καρδιά του αναγνώστη.»

 

 

 

«Η αγάπη και ο έρωτας, η μνήμη και οι αναμνήσεις, η βιολογική φθορά και το βιολογικό τέλος είναι τρία βασικά θέματα που κυριαρχούν, όχι μόνο στη συλλογή αυτή, αλλά γενικά στην ποίηση του Άντη Κανάκη.»

 

 

 

«Γενικά η ποίηση του Άντη Κανάκη τέρπει, μαγεύει με τη μουσικότητα των στίχων της και προσφέρει πλήρη αισθητική απόλαυση και ικανοποίηση υψηλού πνευματικού επιπέδου.»

 

.
FaceBook  Twitter  

Ενημερωτικό Δελτίο

Εγγραφείτε τώρα για άμεση ενημέρωση μέσω e-mail



Τελευταία Νέα

You are here:   ΑρχικήΠΟΛIΤΙΣΜΟΣΑΝΤΗΣ ΚΑΝΑΚΗΣ
ΠΕΟ ΜΕΝΟΥ